یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ |۲۱ محرم ۱۴۴۶ | Jul 28, 2024
حرم مطهر رضوی

حوزه / مدیر مدرسه دارالعلم با اشاره به اینکه رویکردهای پژوهشی مطلوبی برای ارتقای مدرسه دارالعلم در خلال برنامه‌ها لحاظ شده است، گفت: تدوین و فراوری مطالب ارائه شده توسط اساتید و انتشار آنها در 5 جلد کتاب بعد از این دوره از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این دوره‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی در آئین افتتاحیه دومین مدرسه تابستانی «دارالعلم» که امروز 6 مردادماه با حضور استادان برجسته حوزه علمیه و طلاب در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین هندسه علمی مدرسه تابستانه دارالعلم پرداخت.

وی تصریح کرد: این مدرسه در قالب 5 مدرسه علمی با موضوعات، قرآن و حدیث، فقه و اصول، علوم عقلی، منطق و روش‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی تدارک دیده شده و خوشبختانه در این دوره شاهد استقبال بسیار مطلوبی بودیم.

مدیر مدرسه دارالعلم خاطر نشان کرد: تعداد 1810نفر در این دوره ثبت نام کردند که 548 نفر متقاضی خواهر و 1042 برادر بودند، همچنین تعداد 20 نفر از سه کشور عراق، سوریه و لبنان نیز متقاضی حضور در این دوره‌ها بودند، که در مجموع تعداد 800 نفر پذیرش نهایی شدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی در ادامه به ملاک‌های پذیرش طلاب در این مدرسه اشاره و تصریح کرد: مولفه‌هایی برای پذیرش نهایی در این مدرسه مد نظر قرار گرفته است و یکی از مولفه‌ها این است که متقاضیان باید طلبه سطح 4 و یا عضو جامعه نخبگانی حوزه و یا از اساتید حوزه باشند.

وی در ادامه به ساعات برگزاری کلاس‌ها در دو نوبت صبح و عصر اشاره کرد و افزود: کلاسها همه روزه صبح از ساعت 7 با قرائت زیارت امین‌الله آغاز می‌شود و تا اذان ظهر ادامه دارد، در نوبت عصر نیز از ساعت 4 تا 6 در خدمت طلاب هستیم.

توجه به رویکردهای پژوهشی برای ارتقا مدرسه دارالعلم

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی با اشاره به اینکه رویکردهای پژوهشی مطلوبی برای ارتقای مدرسه دارالعلم در خلال برنامه‌ها لحاظ شده است، گفت: تدوین و فراوری مطالب ارائه شده توسط اساتید و انتشار آنها در 5 جلد کتاب بعد از این دوره از برنامه‌های در نظر گرفته شده در این دوره‌هاست.

وی ادامه داد: با برخی از مجلات علمی و پژوهشی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم تا کسانی که توانایی ارائه مقالات علمی و پژوهشی را دارند از مزیت درج مقاله خود در این مجلات بهره‌مند شوند. همچنین برخورداری از امتیاز انتشار مجلات علمی و پژوهشی بدون پرداخت هزینه، بهره‌مندی از مشاوره اساتید برای تدوین مقاله، برگزاری کارگاه مقاله‌نویسی در راستای تسریع در انتشار مقاله و... از دیگر ویژگی‌های این دوره است.

مدیر مدرسه دارالعلم در ادامه به بحث رویدادهای علمی در این مدرسه اشاره کرد و گفت: در دو مدرسه قرآن و حدیث و ادبیات و زبان‌شناسی، موضوع «ارزش و امنیت تاریخی و محتوایی مصاحف کهن قرآن» که کامل‌ترین مجموعه دست نویس قرآن به خط حجازی و مربوط به سده نخست هجری است، به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

وی افزود: در مدرسه فقه و اصول، رویداد «موضوع‌شناسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام» و در مدرسه علوم عقلی «ارائه نظریه‌ای نو؛ درمان با معنویت خداسو» بررسی می‌شود، مدرسه منطق و روشن‌شناسی نیز «تاثیر منطق در هوش مصنوعی» را واکاوی خواهد کرد.

کاظمی تصریح کرد: موضوع دیگری که در این دوره شکل گرفته کرسی‌های ترویجی است که با محوریت حوزه علمیه خراسان در دو مدرسه قرآن و حدیث و ادبیات و زبان‌شناسی برگزار می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و اردو نیز برای شرکت‌کنندگان تدارک دیده شده است.

مدیر مدرسه دارالعلم همچنین خاطر نشان کرد: به شرکت‌کنندگانی که 80 درصد در کلاسها حضور داشته باشند و در آزمون رتبه خوبی کسب کنند، گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha